Az e-mail marketing 2015 óta az életem része. Több száz automatizmust építettem már fel, és még több hírlevelet küldtem ki, de ezekre a szabályokra mindig nagyon figyeltem.
Mielőtt nagyon belevágunk, egy dolgot fontos tisztázni: azt, hogy mi a különbség az automatizmusok és a hírlevelek között.
Az automatizmusok akkor indulnak el, amikor valaki valamit csinál a webshopodban. Tehát pl. a felhasználó elhagyja a kosarat vagy egy új vevő leadja az első rendelését nálad. Az automatizmusok – a nevükből is adódóan – előre meghatározott esemény hatására indulnak el, és előre meghatározott számú e-mail megy ki egymás után, bizonyos késleltetésekkel.
A hírlevelek ugyanakkor manuális módszerrel működnek: előre meghatározzuk, hogy kiknek, mikor és milyen üzenetet szeretnénk kiküldeni, legyen az pl. egy blogcikk, vásárlói vélemények, vagy valamilyen promóciós célú vagy akciót hirdető hírlevél.
Nézzük is a 13+1 aranyszabályt!
1. E-mail marketing stratégia létrehozása
Kezdj egy világos e-mail marketing stratégiával, amely alapján a leveleid készíted. Vedd figyelembe ügyfeleid vásárlói útját és igényeit. Figyelj arra is, hogy vannak, akik csak most találkoztak a webshopoddal, vannak olyanok is, akik már régi vásárlóid.
Ezek alapján határozd meg a célokat, a célközönséget és a tartalmi témákat. Speciális, kifejezetten a tömeges e-mailek küldésére szakosodott szoftvert használj, a webshopodba beépített bármilyen hírlevélküldő általában alkalmatlan a feladatra.
Emellett figyelj arra, hogy az e-mail stratégia összhangban legyen az általános üzleti céljaiddal és eseményeiddel. Tervezd meg a hírleveleid és az egész stratégiádat úgy, hogy kiegészítsék az értékesítési tölcséreket, legyenek akár promóciós, akár értékorientált levelek.
2. Válassz egy jó e-mail marketing szoftvert
Egy tömeges e-mail küldő szoftver alapvető eszközöket kínál a hírlevelek hatékony kezeléséhez. Emellett számon tartja a feliratkozóid, azok státuszát és korábbi történetét. Megkönnyíti a vonzó e-mailek szerkesztését, és a szoftverben nyomon követheted a levelek teljesítményét is.
Válassz olyan szoftvert, amely felhasználóbarát felülettel, automatizálási képességekkel és jó ügyfélszolgálattal rendelkezik. Fontos, hogy igényeidnek, céljaidnak és költségkeretednek is megfelelő legyen. További előnye, ha szegmentálási, A/B tesztelési és jelentés elemzési funkciókat is kínál.
Azt javaslom, olyan szoftvert válassz már a legelején, ami minden szükséges feltételnek megfelel. Ne elégedj meg átmeneti megoldással, mert, ha “kinősz” egy szoftvert, egy másodikat rátanulni már nehezebb. Én a Klaviyo szoftvert választanám a helyedben, mert minden eddig felsorolt feltételt teljesít, kifejezetten webshopoknak készült, és egyre több, a felhasználót segítő szolgáltatással bővítik.
3. Használj reszponzív sablonokat
A reszponzív sablonok javítják a felhasználói élményt és az elkötelezettséget. A feliratkozók eszköztől függetlenül könnyedén elolvashatják és interakcióba léphetnek az e-mailjeiddel. Ennek eredményeképpen ez hozzájárul a magasabb megnyitási és átkattintási arányokhoz.
Ráadásul ezek a sablonok automatikusan alkalmazkodnak a különböző eszközökhöz, biztosítva, hogy az e-mailek jól nézzenek ki és jól működjenek telefonokon, táblagépeken és asztali számítógépeken is.
Néhány tipp ehhez kapcsolódóan:
- használj egyszerű elrendezéseket: a legjobb az egy oszlopos elrendezés
- kontrasztos betűtípusokat: pl. fehér háttéren sötétszürke, fekete betűket. Ha idősebb a közönséged, használj nagyobb betűméretet is
- megfelelő méretű képeket: sőt, ha a képekre szöveget is írsz, az mobilon is legyen olvasható)
- teszteld az e-mailt: ellenőrizd a levelet többféle eszközön, mielőtt kiküldöd
4. Szegmentált a feliratkozóid, ráadásul automatikusan
A szegmentálás azt jelenti, hogy bizonyos feltételeknek megfelelően szűröd a feliratkozóid.
Mondok egy példát is: nálunk a leggyakrabban használt szegmens az “Aktív feliratkozók – utóbbi 30 nap”. Ebbe a szegmensbe azok a feliratkozók tartoznak, akik az utóbbi 30 napban megnyitottak bármilyen e-mailt, vagy átkattintottak e-mailből, továbbá feliratkoztak a hírlevél küldésre, és biztosan nem rossz az e-mail címük. .
A szegmentálás lehetővé teszi, hogy célzott és releváns tartalmakat küldj különböző csoportoknak. Azáltal, hogy üzeneteidet a címzettek érdeklődési köréhez igazítod, növeled az elköteleződés és a konverzió esélyét.
Egy másik példa: Ha olyan ügyfeleknek küldesz kedvezményes ajánlatot, akik korábban már vásároltak, jobb eredményeket érhetsz el.
Sok e-mail marketing szoftverben – ahogy a Klaviyo esetében is – a szemgentálási folyamat automatikus, tehát a szoftver állandóan naprakészen tartja az általad használt szegmenseket.
Harmadik példa: ha van egy hírlevél feliratkozód, aki 45 nappal ezelőtt nyitott meg egy e-mailt, de az utóbbi 30 napban egyet sem, akkor ő automatikusan ki fog kerülni a fent említett szegmensből.
5. Hozz létre külön landoló oldalakat vagy felugró ablakokat a különböző kampányaidhoz
A landing page vagy landoló oldal egy önálló weboldal, amelyet arra terveztek, hogy az e-mailben található linkre kattintva fogadjon látogatókat, feliratkozókat. Ebben a tekintetben a felugró ablak is ezt a célt szolgálja, csak kevesebb információt tudsz megjeleníteni rajta.
Azzal, hogy a landing page vagy a popup tartalmát összehangolod az e-mail kampány üzenetével, egyértelmű üzenetet tudsz átadni, így nagyobb konverziót érhetsz el. legyen szó vásárlásról, eseményre való feliratkozásról vagy egy űrlap kitöltéséről.
Tervezd meg a céloldalt vagy a felugró ablakot, legyen az üzenet egyértelmű, és a kampány céljának megfelelő cselekvésre való felhívással (CTA). Használj lenyűgöző képi anyagokat és tömör tartalmat, hogy a látogatókat a kívánt cselekvés megtétele felé vezesd.
6. Összpontosíts a különböző típusú ügyfelekre
Az e-mail marketing során alapvető fontosságú, hogy felismerd, hogy feliratkozóid többféle igénnyel rendelkeznek. Ennek oka, hogy különböző preferenciákkal, viselkedéssel és igényekkel rendelkeznek.
Ha figyelembe veszed igényeiket, az jelentősen befolyásolhatja a hírleveleid sikerét.
Oszd közönséged külön csoportokra demográfiai adatok, érdeklődési körök vagy vásárlási előzmények alapján. Ez a szegmentálás lehetővé teszi, hogy olyan testreszabott tartalmat hozz létre, amely minden egyes csoportnak megfelel.
Például: Ha valaki nálad korábban mondjuk Apple telefonhoz vásárolt tartozékokat, nem célszerű neki androidos telefonok tartozékait javasolni. Ha pedig valaki korábban kiskutyának vásárolt tápot nálad, javasolj neki játékokat, kisebb nyakörveket, fekhelyeket, illetve küldj neki hasznos tartalmakat a kiskutya családba szoktatásáról, neveléséről, szocializációjáról.
7. Küldj személyre szabott e-maileket
A személyre szabás magában foglalja az e-maileknek a címzettek preferenciáihoz, viselkedéséhez és jellemzőihez való igazítását. Amikor személyre szabod az e-mailjeit, megmutathatod közönségednek, hogy megérted és értékeled az igényeiket.
Ez a megközelítés magában foglalhatja a név szerinti megszólítástól kezdve a korábbi vásárlások alapján történő termékajánláson át egészen az érdeklődési körükhöz igazodó tartalmak küldését.
Emellett a személyre szabott kampányok nagyobb valószínűséggel keltik fel a címzettek figyelmét és ösztönzik az elköteleződést. A célközönséged ezáltal úgy érzi, hogy fontosak neked, ami szorosabb kapcsolatot kialakítását teszi lehetővé.
8. Adj értékes és releváns tartalmat
Itthon még mindig szinte minden webshop tulajdonos azt gondolja, hogy csak akciós ajánlatot tartalmazó vagy promóciós jellegű hírlevelet lehet küldeni. Azonban ez messze nem igaz.
Gondolj az e-mail marketingre is úgy, mint egy újabb felületre, amin keresztül kommunikálhatsz a feliratkozóiddal. Gondoskodj arról, hogy e-mailjeid értékes meglátásokat, tippeket vagy megoldásokat kínáljanak a címzettek problémáira. Használj világos és tömör nyelvezetet, képekkel kiegészítve.
Azzal, hogy olyan tartalmat nyújtasz, amely rezonál a közönséged igényeivel, értékes kapcsolatot épít, és szakértői pozícióba helyez téged: nemcsak az elkötelezettséget növeli, hanem bizalmat és hitelességet is teremt.
9. Teremtsd meg a sürgősség érzetét
Míg eddig az értékteremtő hírlevelekről beszéltünk, ejtsünk néhány szót a promóciós jellegű, értékesítő hírlevelekről is.
Korlátozott idejű vagy időérzékeny ajánlatok közvetítésével gyors cselekvésre ösztönözheted a feliratkozóid. Fontos, hogy az időkorlát megjelenjen az e-mail tárgysorában is.
Például: “Ma indul a kétnapos akció!” vagy “Ez a [termék] csak holnapig rendelhető”
A sürgősség érzetének megteremtése magasabb kattintási arányt és konverziót is eredményezhet. Győződj meg azonban arról, hogy a sürgősség valódi – a hamis sürgősség árthat a hitelességednek.
10. Kövesd nyomon az eredményeket és végezz javításokat
Figyeld az olyan mérőszámokat, mint a megnyitási arány, az átkattintási arány és a konverziós arány, hogy felmérd erőfeszítéseid hatékonyságát.
Azonosítsd a trendeket és mintákat az adatokban, hogy megértsd, mi az, ami rezonál a közönségedre, majd ezek alapján módosítsd a stratégiáid. Ha például azt tapasztalod, hogy bizonyos típusú tartalmakkal nagyobb az elköteleződés, helyezz nagyobb hangsúlyt az ilyen tartalmak létrehozására.
Emellett a hírlevelek rendszeres felülvizsgálata és finomítása biztosítja, hogy értéket nyújts a címzetteknek. Segít alkalmazkodni a változó preferenciákhoz és viselkedéshez.
11. A gombok (CTA-k) legyenek figyelemfelkeltőek
A gombok a feliratkozókat a kívánt cselekvés, például a vásárlás vagy a feliratkozás felé irányítják.
Gondoskodj arról, hogy a CTA-k egyértelműek legyenek, kontrasztos színeket és egyértelmű szöveget használj. Használj cselekvésorientált nyelvezetet, például „Vásárolj most” vagy „Kezd el”, hogy közvetítsd, mire számíthatnak a címzettek.
Helyezd a CTA-kat kiemelkedő helyen az e-mailben, egy gomb mindenképp legyen a hajtás felett. Ez biztosítja, hogy a gomb görgetés nélkül is könnyen látható legyen.
12. Tisztíts az e-mail listád rendszeresen
A lista rendszeres tisztítása javítja a kézbesíthetőséget és az elkötelezettségi arányokat. A kézbesíthetőség egy mérőszám, amely azt mutatja meg, hogy mennyi a leiratkozók, rossz e-mail címmel rendelkezők, feltelt e-mail fiókok, stb. összmennyisége a teljes listához képest
Távolítsd el az inaktív vagy leiratkozott feliratkozókat. Ez megakadályozza, hogy e-mailjeidet az internetszolgáltatók spamként jelöljék meg, és lehetővé teszi, hogy az e-mailjeid iránt valóban érdeklődő feliratkozókra összpontosíthass.
13. Könnyítsd meg a leiratkozást
Minden e-mailben helyezz el egy egyértelmű és jól látható leiratkozási linket. Ez nemcsak a feliratkozók preferenciáinak tiszteletben tartása érdekében fontos, de valószínűleg a hírlevélküldő szoftver is megköveteli tőled.
Legyen egyszerű leiratkozni a leveleidről. Minél egyszerűbb, annál kevésbé valószínű, hogy spamként jelölik meg e-mailjeid. Ne kérdezd meg őket, miért iratkoznak le, a nagy többség úgysem válaszol, de mindenkit idegesíthetnek, zavarhatnak a kérdések.
+1. A/B teszteld az e-mailjeid
Az A/B tesztelés, más néven osztott tesztelés során egy e-mail két változatát hasonlítjuk össze, hogy megállapítsuk, melyik talál jobb visszhangra a közönségednél. Tesztelj néhány elemet, például a tárgysorokat, a vizuális elemeket vagy a gombokat. Küldd ki mindkét verziót a közönség egy kisebb szegmensének, és elemezd a teljesítménymutatókat.
Ezáltal betekintést nyerhetsz közönséged preferenciáiba is, és a gyűjtött adatok segítenek megalapozott döntéseket hozni. Használd fel az eredményeket e-mail marketing stratégiád finomításához és a hírlevelek teljesítményének javításához.